Pojmovi brza moda i spora moda počeli su se pojavljivati tek posljednjih godina. Ovo je značajna tema, modna industrija je ogromna i utječe i na naše okruženje. Stoga je važno voditi računa o podrijetlu odjeće pri kupnji. Održiva moda je korak u pravom smjeru koji vas može potaknuti na razmišljanje o okolišu i radnim uvjetima zaposlenika.
Brza moda
Brza moda svoje početke vuče iz 18. stoljeća, uglavnom zahvaljujući industrijskoj revoluciji. Modna industrija doživjela je veliki razvoj, pa je proizvodnja znatno povećana, a nove tehnologije omogućile su masovnu proizvodnju i prodaju odjeće. Od tada je modna industrija nastavila značajno rasti. Trenutačno veliki dio ponude čini brza moda.
Velika prednost brze mode su niske cijene. Odjeća je tako dostupna gotovo svima. Modni brandovi nude vrlo raznolik asortiman iz kojeg uvijek postoji nešto za izabrati.

S druge strane, međutim, ova moda ima niz nedostataka. Brandovi ne razmišljaju o okolišu kada proizvode odjeću, a radni uvjeti u tvornicama su vrlo loši. Prioritet je količina, a ne kvaliteta.
S obzirom na široku ponudu, ovo je iskušenje za kupce. Mnogo puta se pri kupnji ne razmišlja o održivosti. Niske cijene su primamljive, a ormari su puni nepotrebnih količina odjeće bez koje bismo lako mogli.
Spora moda
Suprotnost brzoj modi je takozvana spora moda. Poznata je i kao održiva moda. Pojam spora moda prilično je moderan, prvi put se pojavio 2008. Od tada se trend širi. To je spoj ekološki prihvatljive, etičke i pravedne mode.
Održivost u modi vrlo je važna. U sporoj modi velika se pažnja posvećuje kvaliteti proizvoda i tome kako svaki komad odjeće utječe na naš okoliš.
Kako bi se postigla održivost, potrebno je biti promišljen pri kupnji odjeće. Svaki komad treba imati svoju svrhu, počasno mjesto u vašem ormaru. U pravilu se radi o kvalitetnim proizvodima koji imaju dug vijek trajanja. Vaš bi se ormar stoga trebao sastojati samo od kvalitetne odjeće koju ćete zaista koristiti.

Razni tekstilni certifikati također su pokazatelj usklađenosti s načelima održive mode. Glavne uključuju certifikate GOTS, Fair Trade, WFTO, EZA i Naturtextil Best.
Koje su razlike?
Brzu modnu proizvodnju uglavnom karakteriziraju niske cijene odjeće. Međutim, to je također povezano s kvalitetom, koja je obično vrlo niska. Najčešće se koriste sintetički materijali. Masovna proizvodnja proizvodi mnogo odjeće koja gubi svoju originalnost.
S druge strane, međutim, to je pristupačna moda za obične kupce. No često se kupnja pretvara u prekomjernu potrošnju, gdje kupujemo velike količine odjeće koja uopće ne nalazi svoju namjenu.

Spora moda nas može obeshrabriti zbog više cijene. No, to je cijena kvalitetnih materijala i ekološki prihvatljive i etički proizvedene odjeće. Odjeća je kvalitetnija, a često se koriste certificirani organski materijali. Moda najčešće nastaje u obrtničkoj proizvodnji pa su ovo unikatni komadi kojima se može ponositi vaš ormar.
Zbog više cijene održive mode, ovo su ekskluzivniji proizvodi. Ali to je investicija koja će vam se dugoročno vratiti. Platite dodatno za udobnost, kvalitetu, duži vijek trajanja te poštenu i pedantnu izradu. Bit ćete ekološki osvješteniji, brižniji prema okolišu i svom novčaniku.
Prednosti i nedostaci brze mode
Prednosti brze mode mogu se lako sažeti. To su uglavnom niske cijene i dostupnost proizvoda. Raspon brze mode je širok, što olakšava odabir odjeće.
Nedostaci uključuju nisku kvalitetu proizvoda. No, ključna je činjenica da proizvodnja brze mode ima negativan utjecaj na okoliš i zaposlenici rade u neprimjerenim radnim uvjetima.

Prednosti i nedostaci spore mode
Glavna prednost spore mode je njezina održivost. Moda je ta koja razmišlja o okolišu i ljudima koji je proizvode.
Mane su više cijene i nešto manji izbor odjeće u odnosu na brzu modu.
Moda i njezin utjecaj
Brza moda negativno utječe na niz stvari. Ljudi često ne razmišljaju o tome i kupuju proizvode samo zato što su jeftini. Međutim, važno je razmisliti čemu to vodi.
Velika je potrošnja vode u proizvodnji tekstila, a dolazi i do onečišćenja vode zbog bojanja i dorade odjevnih predmeta. Tekstilna industrija odgovorna je za otprilike 10% globalne emisije ugljika. Također je važno spomenuti da se mikrovlakna oslobađaju iz odjeće i završavaju u morima i oceanima.

Nasuprot tome, spora moda se fokusira na kvalitetu, a ne na kvantitetu. Fokus je na podrijetlu materijala, njihovoj izradi i ukupnoj kvaliteti izrade. Negativan utjecaj na naš planet time je znatno manji. Osim toga, često se radi o manjim tvrtkama koje svojim zaposlenicima nude korektne uvjete.
Poznate modne marke
Neki od najpoznatijih brandova brze mode su New Yorker, Cropp, H&M, Reserved, Pull&Bear i slične trgovine.
Neki brandovi brze mode barem su djelomično posvećeni održivosti. Reguliraju proizvodnju, nude proizvode od provjereno organskih i recikliranih materijala. Brandovi koji nude održivu modu također uključuju Zara, Levi’s i Adidas.
Spore modne marke druga su kategorija. Među njima su Veja, Armedangels i Ecoalf, da spomenemo samo neke.
Preporučeno za vas:
Kupujte odgovorno
U ponudi je mnogo savjeta koji će vam pomoći da kupujete na održiv način. Najbolja opcija bi naravno bila spora moda, ali to nije dostupno svima. Ako kupujete brzu modu, nemojte biti u iskušenju niskih cijena. Obratite pažnju na svaki komad i razmislite treba li vam doista.

Izgradite capsule ormar s održivom modom
Capsule garderoba temelji se na minimalističkom pristupu garderobi i odijevanju. Vaš ormar će sadržavati ograničen broj komada, ali ih možete međusobno kombinirati na neograničene načine. Možete dodati komade koji definiraju vaš stil. Izgradite capsule garderobu s neutralnim bojama i bezvremenskim komadima odjeće koji nikad ne izlaze iz mode. To je ono za što je održiva moda odlična.
Dajte odjeći drugu priliku
Još jedna sjajna opcija je kupnja polovnih stvari. Second hand trgovine imaju raznoliku ponudu u kojoj možete pronaći odlične komade i odjeći dati drugi život. Također možete isprobati swapping, što je niz platformi za razmjenu odjeće. Također možete donirati neželjenu odjeću. Upcycling, proces spajanja starijih komada u originalnu trendovsku odjeću, također je nevjerojatan.

Moda je velika tema kojoj se pridaje puno pažnje. Korak prema održivosti može učiniti svatko od nas. Bilo da kupujete sporu modu ili da budete odgovorniji čak i kada kupujete brzu modu.